Türkiye (Turcja) z doskonale zarządzanymi hotelami,
wysokiej jakości usługami oraz wszechobecną atmosferą gościnności, staje się nie tylko bardzo popularnym celem rodzinnych wakacji, lecz również, dzięki ostatnim inwestycjom i wprowadzeniu efektywnych nowych strategii, ważną destynacją kulturalną dla turystów o zasobniejszych portfelach.
W tym istotnym procesie rozwoju turystyki, sektor prywatny zawsze odnosił sukcesy, wyróżniając się innowacyjnym podejściem. Kluczową rolę odegrało też Ministerstwo Kultury i Turystyki Türkiye (Turcji), działając na podstawie określonych wytycznych. Resort ten, kierowany przez doświadczonego specjalistę z dziedziny turystyki, Mehmeta Nuriego Ersoya, opracował szereg atrakcyjnych pozycji nastawionych na krótkoterminowe pobyty, takie jak międzynarodowe wydarzenia, turnieje sportowe i festiwale. Te starania w znacznym stopniu przyczyniły się do promocji odwiedzin kraju przez zamożnych turystów.
Ponadto Ministerstwo Kultury i Turystyki Türkiye (Turcji) stworzyło wiele ofert zachęcających turystów do opuszczenia komfortowych hoteli i wybrania się na fascynujące wycieczki. W dążeniu do zwiększenia liczby atrakcji turystycznych, Ministerstwo wydłużyło okres prowadzenia wykopalisk archeologicznych – teraz prace trwają cały rok, a także zwiększyło ich liczbę do 172, rozpoczynając badania m.in. w regionie Bergama w ramach inspirującego projektu „Dziedzictwo dla przyszłości”. Wykopaliska i renowacje zabytkowych obiektów na tym obszarze mają przynieść korzyści zarówno lokalnej społeczności, jak i pobliskim miastom, umożliwiając wszystkim zainteresowanym czerpanie korzyści z przychodów generowanych przez turystykę. Dodatkowo, Ministerstwo Kultury i Turystyki Türkiye (Turcji) stworzyło innowacyjne koncepcje, takie jak „nocne muzea”, umożliwiające zwiedzanie monumentalnych budowli i starożytnych miast poza standardowymi godzinami otwarcia. Ta inicjatywa przyczyniła się do rekordowej liczby odwiedzających muzea na wolnym powietrzu, jednym z nich jest słynna, starożytna Afrodyzja.
Mehmet Nuri Ersoy, Minister Kultury i Turystyki Türkiye (Turcji), dążąc do przekształcenia swojego kraju w najlepszy cel podróży dla zamożnych turystów, wydłużył sezon turystyczny do 12 miesięcy i zachęca urlopowiczów do odwiedzenia wszystkich 81 prowincji. – Regiony Morza Marmara i Morza Śródziemnego w Türkiye (Turcji) generują aż 80% przychodów z turystyki. Region Morza Egejskiego odpowiada za około 10%, podczas gdy pozostałe 10% przypada na region Morza Czarnego i inne części Anatolii. Jednym z naszych kluczowych celów jest zwiększenie liczby turystów i przychodów, jednocześnie rozszerzając turystykę na inne obszary poprzez różnorodne, atrakcyjne oferty. W tym względzie szczególną uwagę przykładamy do regionu Morza Egejskiego, które, mimo potencjału w postaci bogactwa kulturowego, malowniczego wybrzeża i naturalnych zasobów, nie osiągnęło jeszcze poziomu, na którym powinno się znajdować w kontekście turystyki. Dlatego konsekwentnie będziemy kontynuować nasze wysiłki, mające na celu podniesienie rangi wybrzeża Morza Egejskiego podczas planowania podróży przez zagranicznych turystów – podsumowuje swoje cele.
Biorąc pod uwagę, że zamożni i ekologicznie świadomi turyści priorytetowo traktują zrównoważony rozwój, Minister Ersoy intensyfikuje wysiłki w dążeniu do uzyskania certyfikatów zrównoważonego rozwoju dla obiektów turystycznych. W tej kwestii poczyniono znaczące postępy, ponieważ już ponad 16 000 spośród około 21 000 hoteli w Türkiye (Turcji) z powodzeniem uzyskało certyfikaty zrównoważonego rozwoju.
Turecka Agencja Promocji i Rozwoju Turystyki (TGA), odpowiedzialna za promocję Türkiye (Turcji) w ponad 200 krajach, aby przyciągnąć znamienitych turystów, zaznacza, że to państwo nie tylko stanowi doskonałe miejsce na wakacje określane w skrócie po angielsku mianem 3S, czyli „morze, piasek i słońce”, ale obecnie oferuje również ponad 60 innych ofert turystycznych. Wśród nich znajdują się m.in. połączenie turystyki przyrodniczej i przygodowej, turystyka rejsowa i Błękitne Rejsy, turystyka rowerowa oraz możliwość uprawiania innych sportów, turystyka archeologiczna i kulturowa, trasy pielgrzymkowe, a także unikalne doznania kulinarne. Umieszczenie restauracji ze Stambułu, Izmiru i Bodrum w prestiżowym przewodniku Michelin, uznawanym za jedno z najbardziej cenionych źródeł rekomendacji lokali gastronomicznych na świecie, stanowi wyraźny dowód na sukces podejmowanych działań w tej dziedzinie. Kolejnym potwierdzeniem ciągłych osiągnięć Türkiye (Turcji) w obszarze turystyki jest wzrost liczby obiektów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO, jak to miało miejsce niedawno ze starożytnym miastem Gordion leżącym w prowincji Ankara.
Türkiye (Turcja) postawiła sobie ambitny cel osiągnięcia w najbliższej przyszłości pozycji trzeciego najważniejszego kraju w sektorze turystycznym na świecie, do czego przyczyniło się 56,7 milionów odwiedzających i 54,3 miliardów dolarów przychodów z turystyki w 2023 roku, jednocześnie stając się jednym z ulubionych kierunków dla zamożnych turystów.