Sytuacja wyjściowa
Z badań przeprowadzonych przez Ministerstwo Finansów w 2014 roku na temat „Wiedzy i opinii Polaków na tematy dotyczące finansów państwa i gospodarki” (Badanie IPSOS grudzień 2014 r.), przeprowadzonych m.in. na młodych ludziach (15-17) wynika, że tylko 5,7 % osób z tej grupy wiekowej uważa, że pieniądze z podatków wydatkowane są właściwie. Jednocześnie prawie 83% badanych z tej najmłodszej grupy uważa, że wiedza z zakresu podatków nie jest łatwa do zrozumienia.
Po analizie badań narodził się pomysł na program, który uporządkowałby wiedzę z zakresu podatków u młodzieży. Powyższe wyniki wykazały, że konieczne było szybkie podjęcie działań edukacyjnych, mających na celu kształtowanie świadomości podatkowej tej grupy wiekowej oraz wyjaśnienie im, jako przyszłym podatnikom istoty płacenia podatków i uświadomienie im potrzeby płacenia podatków.
Ministerstwo Finansów jako urząd administracji rządowej obsługujący m.in. finanse publiczne postanowiło zaangażować się w tę sprawę poprzez akcję społeczną. Stworzono program edukacyjny „Finansoaktywni: Misja podatki”, który bazuje na modnym trendzie tzw. edutainmentu, czyli edukacji poprzez zabawę.
Cele
- Podstawowym celem programu „Finansoaktywni: Misja podatki” było, aby obywatele, zwłaszcza młodzi ludzie, otrzymywali rzetelną edukację. Jako przyszli uczestnicy życia gospodarczego, powinni umiejętnie wykorzystywać wiedzę w zakresie zagadnień podatkowych w codziennym życiu w celu podejmowania racjonalnych decyzji oraz dokonywania takich wyborów, które będą stwarzały im szansę na sukces w życiu zawodowym.
- Stworzenie społeczności gimnazjalistów zorientowanej wokół tematyki podatków
- kształtowanie świadomości podatkowej uczniów szkół gimnazjalnych, wyjaśnienie im, jako przyszłym podatnikom istoty płacenia podatków i uświadomienie im potrzeby płacenia podatków.
- wyjaśnienie korzyści płynących z płacenia podatków Wskazanie obszarów, które są finansowane z podatków.
- Utrwalanie odpowiedzialnych postaw, związanych z płaceniem podatków
Strategia
Zaprojektowano program, który opierał się na przekazaniu rzetelnej wiedzy – zarówno uczniom, jak i nauczycielom – oraz na maksymalnym zaangażowaniu ich w projekt poprzez konkurs. Organizator rozesłał nauczycielom i instytucjom edukacyjnym zaproszenia do programu. Warunkiem wzięcia udziału było zamówienie zestawu edukacyjnego przez stronę internetową akcji. Po otrzymaniu zestawów, nauczyciele przeprowadzili w swoich szkołach lekcję pokazową „Poznaj podatki, kojarz korzyści”, a uczniowie otrzymali zadanie konkursowe do zrealizowania.
Zadanie polegało na przeprowadzeniu w szkole debaty na temat sensu płacenia podatków. Uczniowie mieli wygłosić krótki referat, a następnie poprowadzić dyskusję wśród rówieśników i przesłać jurorom opis przebiegu tego eventu. Taka konstrukcja zadania gwarantowała duże zaangażowanie merytoryczne i emocjonalne uczniów biorących udział w projekcie (musieli przygotować całą linię argumentacji do dyskusji), ale dodatkowo wciągała w zabawę resztę szkoły, bo inni uczniowie stanowili widownię debat.
Działania
- Opracowanie merytoryczne materiałów edukacyjnych, w tym m.in.: opracowanie i przygotowanie scenariusza dwóch lekcji w szkołach we współpracy z metodykiem dr Pawłem Felisem, pracownikiem Instytutu Finansów w Szkole Głównej Handlowej Warszawie, oraz Ministerstwa Finansów.
- Stworzenie oraz wysyłka 210 zestawów edukacyjnych.
- opracowanie scenariusza, przygotowanie, nagranie oraz montaż animowanego filmu edukacyjnego „Świat bez podatków” powiązanego merytorycznie ze scenariuszem lekcji o długości 2 minut do wykorzystania przez nauczycieli na lekcjach.
- Współpraca z partnerami, którzy wsparli projekt – MEN, NBP, kuratoria oświaty, Centra Doskonalenie Nauczycieli.
- Opracowanie serwisu konkursowego, w tym: przygotowanie strony, formularza wysyłkowego i mechanizmów weryfikujących zgłoszenia.
- Stały nadzór strony internetowej i kontakt ze szkołami, biorącymi udział w akcji.
- Dystrybucja informacji prasowej skierowanej do mediów regionalnych, ogólnopolskich, marketingowych dotyczącej startu programu - Sukces programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów „Finansoaktywni. Misja: Podatki” – 19 maja 2015 r.
- Zorganizowanie wycieczki oraz nagród rzeczowych dla zwycięzców i wyróżnionych w konkursie.
Wyniki
- Już po 11 dniach akcji w projekt zaangażowało się 200 szkół – w efekcie 2 tygodnie po rozpoczęciu akcji podjęto decyzję o doprodukowaniu kolejnych zestawów
- Łącznie zestawy edukacyjne zamówiło 531 nauczycieli
- Nadesłano 263 zgłoszenia konkursowe
- Bardzo wysoki poziom merytoryczny prac – Jury konkursowe poza 16. przewidzianymi zwycięzcami w konkursie przyznała również 3 wyróżnienia.
- Duże zaangażowanie uczestników: Uczniowie wielokrotnie zgłaszali się do władz gminnych w celu zapoznania się z budżetem gmin – wpływami i wydatkami.
- Kilkadziesiąt pozytywnych opinii nauczycieli zaangażowanych w projekt
- Przez 3 miesiące ukazało się 113 publikacji o akcji o ekwiwalencie reklamowym powyżej 110 tys. zł