Promocja książki „Kuchnia Fit” Konrada Gacy w blogosferze

SYTUACJA WYJŚCIOWA

Z badań CBOS (styczeń 2014) wynika, że aż 51% dorosłych Polaków ma problem z nadwagą. Dostrzegają oni nieprawidłowości w swoim funkcjonowaniu, chcą zmienić nawyki żywieniowe i czuć się lepiej. W poszukiwaniu rozwiązań sięgają po dostępne na rynku publikacje promujące zdrowy styl życia. Książka „Kuchnia Fit” idealnie wpisuje się w ten trend udowadniając, że racjonalne podejście do odchudzania, może nie tylko poprawić wygląd, zdrowie i samoocenę ale też zmienić życie.

Oficjalna premiera książki Konrada Gacy „Kuchnia Fit” miała miejsce w listopadzie 2014 roku. Wprowadzenie jej na rynek zostało połączone z zakrojoną na szeroką skalę akcją promocyjną, mocno angażującą blogosferę kulinarno-lifestylową. Podjęte działania ugruntowały pozycję książki jako bestseller rankingów takich sieci jak Empik czy merlin.pl, jeszcze zanim tytuł pojawił się na półkach.

Według badań „Blogosfera 2014” co czwarty użytkownik Internetu w wieku 36-45 regularnie odwiedza blogi. Bazując na tych badaniach organizatorzy postanowili „przetrzeć szlaki” i promocję nowej książki Konrada Gacy „Kuchnia Fit” wesprzeć intensywną komunikacją w social mediach. Blogerzy zaangażowani do współpracy mieli stać się tubą komunikacyjną, która najefektywniej dotrze do ostatecznego nabywcy i „nada ton” wszelkim recenzjom oraz dyskusjom na temat książki.

CELE

  • Dotarcie z komunikatem do jak największej grupy konsumentów zainteresowanych kulinariami i zdrowym stylem życia.
  • Osiągnięcie wysokiego wskaźnika zaangażowania pod postami blogerów.
  • Zbudowanie pozytywnego wizerunku książki jeszcze zanim trafi na półki (pozycjonowanie jej jako „must have”).
  • Osiągnięcie wysokich wskaźników pozycjonowania książki w wyszukiwarce Google.

STRATEGIA

Jako główny kanał komunikacji wybrano Internet – przede wszystkim blogi, ale też media społecznościowe. Właśnie tam Polacy szukają dziś odpowiedzi na pytania „jak schudnąć” czy „jak zmienić swoje życie”. Tam też sprawdzają recenzje książek i informacje o nowinkach wydawniczych.

W Polsce jest ponad 4.000 blogów kulinarnych i lifestylowych, lecz jedynie około 100 przekracza miesięcznie liczbę 90.000 unikalnych użytkowników (UU). Organizatorzy wybrali z tej grupy 20 blogerów i zaplanowali uczynienie z nich tuby komunikacyjnej kampanii. 

Można się było spodziewać, że wysyłając blogerom „Kuchnię Fit” część umieści recenzję. Jednak mogliby nie wgłębić się w merytorykę książki. Ponadto teksty opublikowaliby jedynie na blogach (bez innych kanałów socialemediowych) i tylko raz. Co zrobić, by wygenerować więcej materiałów? Wciągnąć blogerów w „świat fit” poprzez angażujący konkurs i kreatywne warsztaty.

DZIAŁANIA

Spośród 100 najbardziej zasięgowych blogów kulinarno-lifestylowych wybrano 20, które najlepiej angażują czytelników, mają dużą liczbę fanów na fanpage’ach i Instagramie, publikują przepisy opatrzone profesjonalnymi zdjęciami, umieszczają recenzje książek i są wysoko pozycjonowane w wyszukiwarce Google. 

Książkę potraktowano jak zaproszenie do udziału w konkursie. Zadanie było proste: napisać recenzję i zaproponować przepis na danie inspirowane „Kuchnią fit”.

Wyniki zostały ogłoszone w Gaca SPA (Kazimierz Dolny), gdzie serwowane są dania opisane w książce „Kuchnia fit”. Zaproszenie blogerów do hotelu dało efekt „nagrody gwarantowanej”, ale – co ważniejsze – miało na celu pokazanie, że dieta fit może mieć szerokie zastosowanie na co dzień. Blogerzy poznali tam osobiście Konrada Gacę oraz osoby, które schudły dzięki niemu po 40-70 kg i zmieniły swoje życie, a ich inspirujące historie były przedstawione w książce „Kuchnia Fit”.

Ponieważ książka ma zmieniać styl życia ludzi, ich zdrowie i wygląd – chcieliśmy, by sami blogerzy poczuli, jak to jest przejść „metamorfozę”. Każdy z nich skorzystał z pomocy stylistek, a następnie miał wykonaną sesję zdjęciową w najpiękniejszych apartamentach Gaca SPA. Dodatkowym benefitem zabawy była promocja ośrodka, która trwa do dziś – ponieważ zdecydowana większość blogerek używa tych zdjęć jako profilowych na wszystkich kanałach socialmediowych.

Punktem kulminacyjnym była wystawna kolacja, podczas której ogłoszono 4 zwycięzców. Ich przepisy zdobyły niesamowicie pożądaną przez blogerów nagrodę… zostały włączone do drugiego wydania książki „Kuchnia fit” wraz z opisem bloga autora. Trafiły też na stałe do menu restauracji w Gaca SPA.

WYNIKI

Przez trzy miesiące trwania kampanii ukazały się 282 publikacje:

  • 23 recenzje nt. książki „Kuchnia Fit”,
  • 40 przepisów inspirowanych książką,
  • 20 relacji z pobytu w Gaca SPA,
  • 19 publikacji na Instagramie,
  • 180 publikacji na Facebooku,
  • 83 publikacje-opinie na blogach,
  • zasięg kampanii na poziomie 1,5 mln unikalnych użytkowników,
  • wysoka responsywność czytelników blogów. Zamieścili oni pod treściami blogerów ponad 600 komentarzy.